Ι
Θεοδώρα Σταθούλια
Table of Contents
Επιχειρησιακό πρόγραμμα 'Ψηφιακή Σύγκλιση' ........................................................... 3
ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ......................................................................... 3
Digi-content.................................................................................................. 3
Digi-retail...................................................................................................... 3
E-security...................................................................................................... 3
Digi-lodge..................................................................................................... 4
«Digi-retail»..................................................................................................................... 4
Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας.................................................................................... 5
«Νέα – Καινοτομική Επιχειρηματικότητα».................................................................... 5
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ , ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ............. 6
“Δημιουργία καινοτόμων συστάδων-clusters”................................................................ 6
JΕΡΕΜΙΕ........................................................................................................................ 7
ΕΤΕΑΝ ΑΕ..................................................................................................................... 8
'ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ'......................................................................... 8
ΤΑΜΕΙΟ ΕΝΑΛΙΟ........................................................................................................ 9
Πολιτικά σημεία........................................................................................................... 10
Επιχειρησιακό πρόγραμμα 'Ψηφιακή Σύγκλιση'
ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ
Οι παρακάτω Δράσεις Κρατικών Ενισχύσεων χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ και ειδικότερα από τα Ε.Π. Ψηφιακή Σύγκλιση και τα Π.Ε.Π Αττική, Θεσσαλία – Στερεά Ελλάδα - Ήπειρος, Κρήτη & Νήσοι Αιγαίου, Μακεδονία – Θράκη, και υλοποιούνται μέσω απόφασης εκχώρησης αρμοδιότητας από τον εκάστοτε Ενδιάμεσο Φορέα Διαχείρισης (ΕΦΔ).
http://www.blogger.com/img/blank.gif
Digi-content
Κλειστή
Η δράση “digi-content” αφορά στην ενίσχυση της δημιουργίας δυναμικού και πλούσιου ελληνικού ευρυζωνικού περιεχομένου, το οποίο αξιοποιείται εμπορικά. Απευθύνεται σε κλάδους με εκδοτικές δραστηριότητες (εκδόσεις, κλπ)
Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ Α.Ε
Προϋπολογισμός 20.000.000 €
Συνολικά στη δράση “digi-content” εντάσσονται 213 επενδυτικά σχέδια από ολόκληρη την Ελλάδα, συνολικού προϋπολογισμού 26,12 εκατ. ευρώ τα οποία αξιολογήθηκαν επιτυχώς . Υπέρβαση του αρχικού προϋπολογισμού της δράσης κατά 6 εκατ. Προφανώς γιατί δεν τους 'έβγαινε' να δώσουν σε όλους, εφημερίδες, κλπ κάποιο ποσό.
Digi-retail
Κλειστή
Η δράση “digi-retail” αφορά στην «ψηφιακή ενίσχυση» επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου με στόχο: α) τη βελτίωση της εσωτερικής τους διαχείρισης και τη μείωση του κόστους λειτουργίας τους, με αυτοματοποίηση των...
Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ Α.Ε
Προϋπολογισμός 100.000.000 €
E-security
Ανοικτή
Η Δράση «Ενίσχυση επιχειρήσεων για την υλοποίηση επενδύσεων στην ψηφιακή ασφάλεια e-security» (στη συνέχεια e-security) έχει ως στόχο την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των επιχειρήσεων στα νέα ψηφιακά μέσα και την ψηφιακή...
Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ Α.Ε
Προϋπολογισμός 10.500.000 €
Ο αρχικός Προϋπολογισμός των Προτάσεων που υποβλήθηκαν ήταν 32.429.672,41 €
Σε συνολικό αριθμό 653 εγκεκριμένων Προτάσεων ο προϋπολογισμός των εγκρίσεων είναι 9.706.036,91 € και οι δαπάνες είναι 6.829.074,79 €
Η ΔΡΑΣΗ ΕΧΕΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟ σχεδόν 800 χιλιάδες ευρώ. Συνεχίζει να δέχεται αιτήσεις ενώ η αρχική προκήρυξή της ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2009!!.
Digi-lodge
Κλειστή
Η Δράση "Ενίσχυση ξενοδοχειακών και τουριστικών καταλυμάτων για τη δημιουργία διαδικτυακών τόπων προβολής και συστημάτων ηλεκτρονικών κρατήσεων (digi-lodge)" αφορά την υλοποίηση επενδύσεων στον τομέα του ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ Α.Ε
Προϋπολογισμός 45.000.000 €
Υποβλήθηκαν 3.945 αιτήσεις από όλη την χώρα αλλά η αξιολόγηση προχωρά αργά, παρά το γεγονός ότι η δράση αφορά χιλιάδες επιχειρηματίες, και των ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων αλλά και επιχειρήσεις πληροφορικής που θα εφαρμόσουν τα πληροφοριακά συστήματα που θα χρηματοδοτηθούν. Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων ήταν τέλος Φεβρουαρίου 2011!!!
--Ειδικότερα για την δράση «Digi-retail» που έχει μεγάλο προυπολογισμό και αφορά χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Η δράση «digi-retail» ενισχύει τις «ψηφιακές επενδύσεις» επιχειρήσεων λιανικής με σκοπό: α) τη βελτίωση της εσωτερικής διαχείρισης και τη μείωση του κόστους λειτουργίας, με αυτοματοποίηση των διαδικασιών διαχείρισης αποθήκης, πωλήσεων, αγορών και β) την ενίσχυση της εξωστρέφειας και την πρόσβαση σε νέα καταναλωτικά κοινά, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνολογίας για την ηλεκτρονική τους προβολή και προώθηση. Ο μέγιστος επιχορηγούμενος προϋπολογισμός ανά υποβαλλόμενη πρόταση ανέρχεται σε 500.000€. Ο ελάχιστος προϋπολογισμός ανά υποβαλλόμενη πρόταση ορίζεται στα 5.000€.
Στο πλαίσιο της δράσης «digi-retail» διατίθενται συνολικά πόροι του ΕΣΠΑ 2007-2013 ύψους 100 εκατ. ευρώ, προκειμένου να ενισχυθούν κατά 50% τεχνολογικές επενδύσεις συνολικού ύψους 200 εκατ. ευρώ από επιχειρήσεις λιανικής. Η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο πολιτικών του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση», με τη συνδρομή πόρων όλων των ΠΕΠ και συγχρηματοδοτείται σε ποσοστό 85% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και 15% από εθνικούς πόρους. (σημ.: όπου υπάρχει 85% αντικαθίσταται από 95% της κοινοτικής συμμετοχής μετά την νέα απόφαση).
Δηλ. 40-50% στην επενδυτική πρόταση βάζει η επιχείρηση και το υπόλοιπο το ΕΣΠΑ. Δεν διαμεσολαβούν τράπεζες αλλά κατευθείαν οι διαχειριστικές αρχές του ΕΣΠΑ.
Τα επενδυτικά σχέδια που έχουν ενταχθεί στη δράση «digi-retail» από τις αρχές Ιουλίου έως σήμερα ανέρχονται σε 667 και έχουν συνολικό προϋπολογισμό 30,7 εκατ. ευρώ.
Αναμένεται να φτάσουν τις 3500 χιλιάδες οι επιχειρήσεις που θα εγκριθεί το επενδυτικό τους σχέδιο και θα χρηματοδοτηθούν έναντι των 4.450 αιτήσεων που αρχικά υποβλήθηκαν.
Θα υπάρξουν υπόλοιπα κονδύλια της δράσης από περιοχές της χώρας, όπως η Αττική και η Στερεά Ελλάδα που οι υποβληθείσες προτάσεις και οι εγκριθείσες δεν θα καλύψουν το σύνολο της χρηματοδότησης. Τα κονδύλια αυτά δεν είναι ακόμα σχεδιασμένο αν θα πάνε σε νέα προκήρυξη της δράσης μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισμού ή θα μεταφερθούν σε άλλη δράση.
Ο μέσος προϋπολογισμός των επενδύσεων σε νέες τεχνολογίες ανά εγκεκριμένη αίτηση ανέρχεται σε 46.976 ευρώ και η επιχορήγηση αγγίζει το 60% της επένδυσης.
Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας
«Νέα – Καινοτομική Επιχειρηματικότητα»
Το Πρόγραμμα για τη «Νέα – Καινοτομική Επιχειρηματικότητα» του ΕΣΠΑ, συνολικού προϋπολογισμού 30 εκ. €, αποτελεί ένα ιδιαίτερα ευέλικτο επιχειρηματικό εργαλείο και αφορά επιχειρηματικά σχέδια φυσικών προσώπων (ανεξαρτήτως φύλου και ηλικίας) ή επιχειρήσεων, που έχουν κλείσει έως και πέντε πλήρεις διαχειριστικές χρήσεις και επιδιώκουν την εμπορική αξιοποίηση καινοτομικών ιδεών με μία ή περισσότερες από τις παρακάτω μορφές:
• την εμπορική διάθεση νέων προϊόντων ή υπηρεσιών,
• Την επέκταση/διαφοροποίηση των προϊόντων ή των υπηρεσιών τους,
• Τη βελτίωση της παραγωγικής διαδικασίας ή της διαδικασίας παροχής υπηρεσιών που χρησιμοποιούν.
Ανάμεσα στις σημαντικές διαφοροποιήσεις του Προγράμματος «Νέα – Καινοτομική Επιχειρηματικότητα» σε σχέση με παλαιότερα αντίστοιχα προγράμματα συμπεριλαμβάνονται οι εξής:
1. Το μεγάλος εύρος οικονομικών δραστηριοτήτων που μπορούν να ενισχυθούν, που περιλαμβάνει τους κλάδους της μεταποίησης, της «πράσινης» οικονομίας και πολλούς από τους κλάδους της παροχής υπηρεσιών με εν δυνάμει καινοτομικά χαρακτηριστικά.
2. Το πρόγραμμα παρέχει ένα ευρύτατο πεδίο επιλέξιμων ενεργειών και δαπανών. Με τη σωστή χρήση αυτής της δυνατότητας, ο επιχειρηματίας μπορεί να πετύχει τη συνολική υποστήριξη ενός εγχειρήματος σε όλα τα στάδια της ανάπτυξής του, από ιδέα έως πλήρη εμπορευματοποίηση.
3. Δεν δίνεται έμφαση στο τι κάνει μια επιχείρηση, αλλά στο τι θέλει να κάνει. Η λογική από την οποία διακατέχεται το πρόγραμμα είναι ότι «μια καλή επιχειρηματική ιδέα μπορεί να προέρχεται από οπουδήποτε», δίνοντας έτσι ελευθερία και ευελιξία για τη στήριξη νέων επενδυτικών σχεδίων από όπου κι αν προέρχονται.
4. Η ενίσχυση νέων επιχειρηματιών και επιχειρήσεων αποτελεί το βασικό σημείο αναφοράς του Προγράμματος, καλύπτοντας ένα σημαντικό κενό στήριξης, προωθώντας τα startups. Αιτήσεις δέχεται το σύστημα από την 1 Αυγούστου -30 Σεπτ.
Στο πλαίσιο του Προγράμματος "Νέα Καινοτομική Επιχειρηματικότητα" ενισχύονται έργα ύψους επένδυσης από: 30.000€ έως 300.000€ για επενδυτικά σχέδια μεταποιητικού χαρακτήρα καθώς και για τα επενδυτικά σχέδια που δραστηριοποιούνται στους τομείς – κλάδους 36, 37, 38, και 39 (NACE 2008) -20.000€ έως 200.000€ για τα επενδυτικά σχέδια που δραστηριοποιούνται σε όλους τους υπόλοιπους επιλέξιμους κλάδους οικονομικών δραστηριοτήτων του παρόντος.
Το συνολικό ποσοστό ισοδύναμης Δημόσιας Χρηματοδότησης ανέρχεται στο 60% για ολόκληρη την επικράτεια για επενδυτικά σχέδια που αφορούν όλες τις επιλέξιμες επενδυτικές δραστηριότητες του παρόντος.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ , ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
«ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ»
ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΣΕ ΜΕΤΑΒΑΣΗ
“Δημιουργία καινοτόμων συστάδων-clusters”
Το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ), στο πλαίσιο της εφαρμογής του ΕΣΠΑ 2007 -2013 για τον τομέα Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας και ενόψει της υλοποίησης της δράσης «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΚΩΝ ΣΥΣΤΑΔΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ – ΕΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ, ΜΙΑ ΑΓΟΡΑ: Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ», καλούν τους ενδιαφερόμενους να συμμετέχουν στην παρούσα πρόσκληση. Στόχος της Δράσης είναι η ανάπτυξη στην Ελλάδα καινοτομικών συστάδων επιχειρήσεων σε θεματικούς τομείς ή κλάδους της οικονομίας που εμφανίζουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την χώρα, με σκοπό την τόνωση της καινοτομικής δραστηριότητας μέσα από την ανάπτυξη καινοτομικών προϊόντων και υπηρεσιών και την επίτευξη οικονομιών κλίμακας και σκοπού με την εξειδίκευση της παραγωγής και την ανάπτυξη στενής συνεργασίας μεταξύ των μελών των συστάδων. Ειδικότερα, η παρούσα πρόσκληση: Είναι ανοικτή σε όλους τους τομείς και κλάδους της οικονομίας στους οποίους διαφαίνεται ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, προκειμένου να εντοπισθούν πυρήνες ικανοί να εξελιχθούν σε καινοτομικές συστάδες επιχειρήσεων. Θα δοθεί έμφαση στις αναπτυξιακές προτεραιότητες της χώρας, οι οποίες, σύμφωνα με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, είναι: Υλικά και Χημικά, Αγροβιοτεχνολογία και Τρόφιμα, Πληροφορική, Επικοινωνίες και Υπηρεσίες έντασης Γνώσης, Υγεία και Βιοϊατρική, Ενέργεια και Περιβάλλον.
Απευθύνεται σε προϋπάρχοντα δίκτυα επιχειρήσεων (μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καινοτόμες νεοσύστατες επιχειρήσεις αλλά και μεγάλες επιχειρήσεις), ερευνητικών / ακαδημαϊκών φορέων, καθώς και άλλων υποστηρικτικών οργανισμών του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, (φορείς μεταφοράς τεχνολογίας και τεχνογνωσίας, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών, κ.λ.π.) που αποτελούν ή εμφανίζουν προοπτικές εξέλιξης σε καινοτομικές συστάδες.
Αυτή η δράση αναμένεται να προκηρυχθεί μέσα στον Σεπτέμβρη. Δεν υπάρχουν στοιχεία για τον προϋπολογισμό της δράσης.
Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων
JΕΡΕΜΙΕ (Joint European Resources for Small and Medium-sized Enterprises – Κοινοί ευρωπαϊκοί πόροι για τις πολύ μικρές ως μεσαίες επιχειρήσεις)
Το Ευρωπαικό Ταμείο Επενδύσεων, ο αρμόδιος φορέας για την υλοποίηση της Κοινοτικής Πρωτοβουλίας JEREMIE στην Ελλάδα, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ως συντονιστική αρχή του ΕΣΠΑ 2007-2013 στην Ελλάδα, είναι υπεύθυνοι για την πρωτοβουλία JEREMIE.
Από τους πόρους του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση» 150εκ € διατίθενται στην πρωτοβουλία Jeremie, με σκοπό να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις που θα εξασφαλίσουν την ανάπτυξη μιας στοχευμένης επιχειρηματικής δραστηριότητας στον χώρο της τεχνολογικής καινοτομίας στην Ελλάδα.
Η πρωτοβουλία JEREMIE ενισχύει μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούν μέχρι 50 άτομα προσωπικό και έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών που δεν υπερβαίνει τα 10 εκατ. ευρώ και λειτουργούν λιγότερο από 36 μήνες. Το συγκεκριμένο προϊόν χρηματοδοτεί τη χορήγηση δανείων με μειωμένο επιτόκιο και μειωμένες εξασφαλίσεις μέσω των τραπεζών Εθνική και Alpha Bank. (Ζητάνε οι τράπεζες και 150 ευρώ για να εξεταστεί μια αίτηση!).
O επιχειρηματίας που θα χρηματοδοτηθεί μέσω του προϊόντος αυτού JEREMIE θα καταβάλει επιτόκιο μόνο για το 50% του δανείου, ποσό που αντιστοιχεί στην ιδιωτική συμμετοχή. Το ποσό επιτοκίου που αντιστοιχεί στο υπόλοιπο 50% θα καλυφθεί μέσω του ΕΣΠΑ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Στο πρόγραμμα μπορούν να συμμετάσχουν νεοϊδρυθείσες Μικρές και Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις που έχουν έως και 3 χρόνια λειτουργίας από την υποβολή του αιτήματος δανειοδότησης, απασχολούν μέχρι 50 άτομα προσωπικό και έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών που δεν υπερβαίνει τα 10 εκατ. ευρώ όλων των Κωδικών Αριθμών Δραστηριότητας 2008 (ΚΑΔ).
α Δάνεια μπορεί να είναι ύψους έως και 100.000, με επιτόκιο που ξεκινάει κάτω από 3% και περίοδο αποπληρωμής από 36 έως 72 μήνες, συμπεριλαμβανομένης και της περιόδου χάριτος.
Η κάθε επιχείρηση μπορεί να συμμετάσχει περισσότερες από μια φορά στη δράση, με την προϋπόθεση ότι το συνολικό ύψος των δανείων που θα της χορηγηθούν δεν ξεπερνούν τις 100.000,00¤.
Παράδειγμα: Η αρτοποιία «Χ», η οποία δραστηριοποιείται αποκλειστικά στην παραγωγή ψωμιού και αρτοσκευασμάτων, θέλει να επεκτείνει την δραστηριότητά της και στη παραγωγή ειδών ζαχαροπλαστικής. Για το σκοπό αυτό θα χρειαστεί να αγοράσει καινούργιο μηχανολογικό εξοπλισμό ο οποίος διαφοροποιείται από τον υφιστάμενο και επιπλέον πρώτες ύλες.
Προϋπολογισμός :120.000.000
Αναλυτικά: -Εθνική Συμμετοχή: 60 εκατ. Ευρώ -Ιδιωτική Συμμετοχή: 60 εκατ. ευρώ
Για το εν λόγω προϊόν οι επιλεγέντες Ενδιάμεσοι Οργανισμοί (Εθνική Τράπεζα και Alpha Bank) θα συνεισφέρουν αντίστοιχο με τη δημόσια δαπάνη ποσό (60 εκατ. ευρώ), ώστε να επιμεριστεί ο κίνδυνος και να μειωθούν οι απαιτούμενες εξασφαλίσεις και τα επιτόκια για τη χορήγηση των δανείων.
Περίοδος υποβολής: από 22/2/2011 έως εξαντλήσεως προϋπολογισμού.
ΕΤΕΑΝ ΑΕ
'ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ'
Το έργο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή ΄Ένωση και ειδικότερα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης(ΕΤΠΑ) και το Ελληνικό Δημόσιο
Με τη Συμφωνία Χρηματοδότησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΕΤΕΑΝ ΑΕ το Ελληνικό Δημόσιο καταβάλλει μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στην ΕΤΕΑΝ ΑΕ κεφάλαια για τη χρηματοδότηση του «ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ» συνολικού ύψους τετρακοσίων εξήντα εκατομμυρίων Ευρώ (460.000.000€). Το έργο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή ΄Ενωση και ειδικότερα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)/ΕΣΠΑ. (Σημ.: και το Ελληνικό Δημόσιο).
Στις 1 Αυγούστου 2011 δημοσιεύτηκε η επαναπροκήρυξη της Πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την επιλογή συνεπενδυτή/ων με σκοπό τη συνεπένδυση ιδίων κεφαλαίων του από κοινού με κεφάλαια του "Ταμείου Επιχειρηματικότητας" για την Δράση "Τεχνολογική Ανάπτυξη, Περιφερειακή Συνοχή, Ολοκληρωμένα Πολυετή Επιχειρηματικά Σχέδια και Συνέργεια – Δικτύωση". Η πρώτη προκήρυξη έληξε χωρίς να εκδηλωθεί ενδιαφέρον από κανένα επενδυτή να συνεπενδύσει με τα κεφάλαια του 'Tαμείου Επιχειρηματικότητας' .
Οι επιλεγέντες υποψήφιοι θα συνεπενδύσουν ίδια κεφάλαια ύψους μέχρι € 200 εκ. από κοινού με κεφάλαια ύψους € 100 εκ. του «Ταμείου Επιχειρηματικότητας» (σχέση 2:1), το οποίο διαχειρίζεται η ΕΤΕΑΝ ΑΕ, για την δημιουργία Ταμείου Δανειοδότησης.
Το Ταμείο Δανειοδότησης θα παρέχει δάνεια με ευνοϊκούς όρους σε πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις, με σκοπό τη χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων της Δράσης «Τεχνολογική Ανάπτυξη , Περιφερειακή Συνοχή, Ολοκληρωμένα Πολυετή Επιχειρηματικά Σχέδια και Συνέργεια – Δικτύωση».
ΤΑΜΕΙΟ ΕΝΑΛΙΟ
Με την 1871/25-10-2010 (ΦΕΚ 1741/Β/5.11.2010) Κοινή Υπουργική Απόφαση συστάθηκε Ταμείο Χαρτοφυλακίου (Κεφαλαίου) με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΕΝΑΛΙΟ», ως χωριστή λογιστικά χρηματοδοτική μονάδα, εντός του Ταμείου Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων ΑΕ (εφεξής ΕΤΕΑΝ ΑΕ), με σκοπό την μόχλευση των κεφαλαίων για την χρηματοδότηση των δανείων των επενδυτικών σχεδίων που θα ενταχθούν στα μέτρα 1.3, 2.1 και 2.3 και 4.1 του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας (Ε.Π.ΑΛ).
Με τη Συμφωνία Χρηματοδότησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΕΤΕΑΝ ΑΕ το Ελληνικό Δημόσιο καταβάλλει μέσω του Ε.Π.ΑΛ. στην ΕΤΕΑΝ ΑΕ κεφάλαια για τη χρηματοδότηση του «ΤΑΜΕΙΟΥ ΕΝΑΛΙΟ» συνολικού ύψους τριάντα πέντε εκατομμυρίων Ευρώ (35.000.000€). Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ελληνικό Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή ΄Ενωση και ειδικότερα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας (Ε.Π.ΑΛ).
(Σημ. Δηλαδή πήρανε 35 εκ. από το επιχειρησιακό πρόγραμμα της Αλιείας (2007-2013) και φτιάξανε ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για την αλιεία και τις επενδύσεις σε αυτό τον τομέα).
Σε πρόσφατη προκήρυξη της ΕΤΕΑΝ ΑΕ καλούνται ‘Χρηματοπιστωτικοί Οργανισμοί’ να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για συνεπένδυση μέσω του ΕΑΛΙΟ με αναλογία συμμετοχής 1 προς 2.
Το «ΤΑΜΕΙΟ ΕΝΑΛΙΟ προτίθεται να συνεπενδύσει 35 εκατ. € με τον επιλεγέντα υποψήφιο για την δημιουργία Ταμείου Δανειοδοτήσεων (Μέσο Χρηματοοικονομικής Τεχνικής).
Η συμμετοχή του υποψηφίου θα είναι με ίδια κεφάλαια και διπλάσια του προσφερόμενου από το «ΤΑΜΕΙΟ ΕΝΑΛΙΟ» κεφαλαίου, ώστε να επιτυγχάνεται σχέση συμμετοχής ένα προς δύο (1:2), δηλαδή «ΤΑΜΕΙΟ ΕΝΑΛΙΟ» 1 : «Χρηματοπιστωτικός Οργανισμός» 2, ήτοι συνολικά 35 εκ. ευρώ προς 70 εκ. ευρώ αντίστοιχα.
Δηλ. σχεδιάζεται να διατεθούν 95 εκατ. ευρώ συνολικά για επενδύσεις στον χώρο της αλιείας εκτός από την χρηματοδότηση που δίνει το ίδιο το επιχειρησιακό πρόγραμμα της Αλιείας.
Πολιτικά σημεία
Τα πολιτικά θέματα που προκύπτουν από τα στοιχεία αυτά και θα μπορούσε η ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ να επεξεργαστεί περισσότερο και να αναδείξει είναι τα παρακάτω:
1. Η αποτυχία να καλυφθούν οι προϋπολογισμοί των έργων με επαρκή αριθμό αιτήσεων και ικανοποιητική υποστήριξη του προτεινόμενου για χρηματοδότηση επενδυτικού σχεδίου ή η ανταπόκριση των επιχειρήσεων με μεγάλο αριθμό αιτήσεων που δεν επαρκούν οι προϋπολογισμοί για να χρηματοδοτηθούν καταδείχνει ότι:
α. οι εγγενείς αδυναμίες των ΜΜΕ να συγκροτήσουν επενδυτικά σχέδια δεν έχουν καλυφθεί από κρατικούς μηχανισμούς μέσω μιας ολοκληρωμένης πολιτικής συν-δρομής των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων που θα βοηθούσε ουσιαστικά τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να υλοποιήσουν νέα σχέδια επενδύσεων β. η αναζήτηση συμβούλων από την αγορά για την κάλυψη των εγγενών προβλημάτων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δεν μπορεί να ανταποκριθεί επαρκώς στην ανάγκη σοβαρού σχεδιασμού και συγκρότησης επενδυτικών προτάσεων. Αυτό αποδεικνύεται και από τον μεγάλο αριθμό των αιτήσεων που δεν εγκρίνονται αλλά και από τα μεγάλα ποσά που ζητούνται για κάθε επενδυτικό σχέδιο με αποτέλεσμα να γίνεται πολύ μεγάλη υπέρβαση σε δαπάνες γεγονός που καθιστά τις προτάσεις μη έγκυρες. Για παράδειγμα, στο digi-retail συνολικά ζητήθηκαν μέσω των αιτήσεων 114,56 εκατ. ευρώ έναντι 100 εκατ. ευρώ που ήταν διαθέσιμα από την δράση. γ. Οι μεγάλες καθυστερήσεις από την ημερομηνία υποβολής μιας πρότασης μέχρι την αξιολόγησή της και την χρηματοδότηση που ξεπερνούν και τους 9 μήνες είναι αποτέλεσμα σοβαρών τεχνικών αδυναμιών στο σύστημα αξιολόγησης και χρηματοδότησης των δράσεων του ΕΣΠΑ (έχουν καταγραφεί και καθυστερήσεις που ξεπερνούν τους 12 μήνες) και παράγοντας ακύρωσης του επείγοντος μιας επένδυσης, ιδιαίτερα σε περιόδους βαθιάς ύφεσης. δ. Οι μικροί προϋπολογισμοί που σχεδιάζονται από τον αντίστοιχο υπουργό για κάποιες κρίσιμες δράσεις (πχ 100 εκ. για το digi-retail θα αφήσει χωρίς χρηματοδότηση αρκετές εκατοντάδες επιχειρήσεων λιανικής που δεν έχουν πολλές εναλλακτικές δυνατότητες ενίσχυσης), δεν λαμβάνουν υπόψη τους την πραγματική ανάγκη της αγοράς με αποτέλεσμα να βρίσκονται εκτός ενίσχυσης πολλές επιχειρήσεις. Θα μπορούσε με βάση τον αριθμό των αιτήσεων η διαχειριστική αρχή γρήγορα να ανασκευάσει τον αρχικό προϋπολογισμό με βάση τα υπόλοιπα από άλλα προγράμματα. Μια τέτοια στοιχειώδης διαχειριστική ενέργεια είναι εκτός διαχείρισης ΕΣΠΑ και έτσι καθιστά ελλειπή και αφερέγγυα την λειτουργία του στην πραγματική οικονομία.
2. Η μη εκδήλωση ενδιαφέροντος στην πρώτη προκήρυξη από χρηματοπιστωτικούς φορείς να συνεπενδύσουν με το ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ, είναι σοβαρή ένδειξη της μη επαρκούς αιτιολόγησης της αναγκαιότητας για την αγορά αυτού του χρηματοδοτικού εργαλείου και επιπλέον καταδείχνει και τις σοβαρές ευθύνες των χρηματοπιστωτικών φορέων να ανταποκριθούν στην ανάγκη να συν-επενδύσουν από την τεράστια βοήθεια που έχουν λάβει από το κράτος (100 δισ. ευρώ εγγυήσεις από το κράτος μέχρι σήμερα έχουν λάβει οι τράπεζες).
Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι και από την 2η προκήρυξη θα υπάρξει ενδιαφέρον από συνεπενδυτή και αυτό θα πρέπει να καταγγελθεί στην Βουλή και στην κοινωνία. Είναι μια τεράστια ευθύνη των τραπεζών που κρατούν παγωμένα έξω από την πραγματική οικονομία σχεδόν 500 εκ. ευρώ που έχει δεσμεύσει από το ΕΣΠΑ η κυβέρνηση. Αν κρίνουμε από την αποτυχία αυτή του ΤΑΜΕΙΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ να βρει συνεπενδυτή, γίνεται φανερό ότι η τύχη των αιτήσεων στις τράπεζες για χρηματοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην πρωτοβουλία JEREMIE (θα πρέπει να παρακολουθήσουμε το θέμα και να ζητήσουμε στοιχεία για την πορεία υποβολής αιτήσεων και αριθμού εγκρίσεων) δεν αναμένεται να συμβάλλει με θεαματικά αποτελέσματα στην οικονομία. Πολύ περισσότερο δε αυτού, δεν μπορούμε να αναμένουμε να βρεθεί συν-επενδυτή για το Ταμείο Ενάλιο.
3. Η 'υπουργοποίηση' του ΕΣΠΑ, με ένα σχεδιασμό που δεν έχει βάση τις πραγματικές ανάγκες ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας, αλλά τις πολιτικές του κάθε υπουργού, και αυτό πιστοποιείται από τις εντολές που δίνονται στις διαχειριστικές αρχές να προχωρήσουν μια προκήρυξη, να παγώσουν μια άλλη, να επιταχύνουν μια αξιολόγηση ή να αφήσουν σε εκκρεμότητα άλλες αιτήσεις, πολιτικές που αλλάζουν μόλις αλλάξει ο υπουργός, ή δεχτεί πιέσεις από κάποιο φορέα, είναι μια ανοιχτή πληγή για το ΕΣΠΑ. Κανείς δεν ξέρει το θα προκηρυχθεί στους επόμενους μήνες. Κανένας σχεδιασμός δεν ανακοινώνεται, γιατί δεν υπάρχει, με αποτέλεσμα καμία επιχείρηση να μην μπορεί να σχεδιάσει τις ενισχύσεις που χρειάζεται για το μέλλον. Η απαίτηση τα επιχειρησιακά προγράμματα να δημοσιεύσουν δράσεις κρατικών ενισχύσεων που θα προκηρυχθούν στο άμεσο μέλλον και τους προϋπολογισμούς της κάθε δράσης είναι πολύ κρίσιμο στοιχείο για την επιβίωση χιλιάδων επιχειρήσεων.
4. Με το σύστημα των εκχωρήσεων σοβαρών κονδυλίων του ΕΣΠΑ από τα τομεακά επιχειρησιακά προγράμματα στα περιφερειακά και στους δεκάδες ενδιάμεσους φορείς διαχείρισης, δεν μπορεί να παρακολουθήσει κανείς τι πραγματικά προκηρύσσεται, τι ποσά απορροφώνται, τι πραγματικά πηγαίνει στους διάφορους τομείς της οικονομίας, της εκπαίδευσης, κλπ. Άρα, θα χρειαστεί να συγκεντρωθεί μια συνολική λίστα ποσών που έχουν εκχωρηθεί, από ποιο πρόγραμμα και σε ποιό φορέα, και τι υλοποιείται αντιστοίχως (και το θα υλοποιηθεί) για να μπορέσουμε να αξιολογήσουμε τι πηγαίνει στην πραγματική οικονομία και με βάση ποιο σχεδιασμό. Επίσης, τα υπόλοιπα ποσά των προκηρύξεων, που δεν καλύπτονται από τις εγκριθείσες αιτήσεις δεν ξέρουμε αν θα απορροφηθούν με νέες προκηρύξεις ή αν θα μεταφερθούν σε άλλες δράσεις γιατί και αυτός ο προγραμματισμός είναι κεντρικός και υπόκειται στον κάθε υπουργό.
5. Τα 10 μέτρα για τη επιτάχυνση του ΕΣΠΑ του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας συνοπτικά, είναι:
ñ Οριστικό τέλος στη «βιομηχανία» των νεκρών εκχωρήσεων που ανακυκλώνουν πόρους και προγράμματα χωρίς να υλοποιούν έργα
ñ Απλοποίηση του συστήματος των εκχωρήσεων πόρων
ñ Κατάργηση της δυνατότητας δημιουργίας Ενδιάμεσων Φορέων Διαχείρισης, χωρίς την έγκριση του ΥΠΑΑΝ
ñ Αναδιοργάνωση των Αρχών Διαχείρισης
ñ Απεγκλωβισμός χρήσιμων πόρων από νεκρές εντάξεις
ñ Αποκέντρωση στη λήψη αποφάσεων
ñ Έμφαση στα έργα και όχι στις διαδικασίες
ñ άμεσο άνοιγμα όλων των κωδικών των προγραμμάτων
ñ Υποστήριξη των τελικών δικαιούχων για να υλοποιήσουν γρήγορα και αποτελεσματικά τα έργα τους.
ñ Αναδιάταξη των Ενδιάμεσων Υπηρεσιών Διαχείρισης
Κανένα από αυτά τα δέκα 'μέτρα' δεν ανταποκρίνεται στα πραγματικά προβλήματα του ΕΣΠΑ που έχουν την βάση τους, στο ότι δεν τολμά κανείς να κάνει τίποτα σε καμία υπηρεσία που διαχειρίζεται κονδύλια του ΕΣΠΑ χωρίς την 'υψηλή' συμφωνία από τον αντίτστοιχο υπουργό. Και τα μέτρα που ανακοίνωσε ο Χρυσοχοίδης είναι περισσότερο μέτρα για τον εαυτό του παρά για το ΕΣΠΑ. Γιατί τι σημαίνει για παράδειγμα, έμφαση στα έργα και όχι στις διαδικασίες. Και τι είναι τα νεκρά έργα αν όχι η βιομηχανία των έργων που προωθούσαν οι αντίστοιχοι υπουργοί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου